Novo ano, nova vida :) - Reisverslag uit Recife, Brazilië van Sanne Kuijpers - WaarBenJij.nu Novo ano, nova vida :) - Reisverslag uit Recife, Brazilië van Sanne Kuijpers - WaarBenJij.nu

Novo ano, nova vida :)

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sanne

10 Januari 2011 | Brazilië, Recife

Allereerst allemaal FELIZ ANO NOVO! Een gelukkig nieuwjaar dus ;) Met heel veel liefde, gezelligheid, geluk en vooral gezondheid! Vandaag dan eindelijk een nieuw verhaal, want ik heb een dagje niks gepland dus lekker tijd om wat te schrijven.
Inmiddels heb ik hier alweer kerst gevierd en nieuwjaar, in de zon! Wel een beetje apart, maar wat een heerlijke tijd! Ik geloof dat ik nog nooit een beter begin van het nieuwe jaar heb gehad :) Hopelijk blijft dit het hele jaar zo, dan kan het vast niet meer stuk ;)
Het is gewoon alweer 2011, wat vliegt de tijd! Over 3 weekjes ben ik, helaas, alweer in het koude Nederland. Ik zal het hier echt gaan missen. Het strand, de mensen, het zonnetje. Maar goed, ik kan altijd weer een keert terug gaan. En de mooie herinneringen blijven voor altijd natuurlijk :)

De laatste keer dat ik schreef zouden we ´s avonds kerst gaan vieren op het project. Er was eerst een roda voor de kinderen, zoals er normaal op vrijdag altijd is. Nu was dit op donderdag omdat vrijdag Kerstavond was. Ik kwam halverwege de roda binnen en ik voelde me net Sinterklaas met al die tassen haha. Ik was met de taxi daarheen gegaan, omdat ik natuurlijk al die boeken bij me had en de spellen die ik had gekocht voor het project. Verder nog mijn cadeautjes voor de twee meisjes waarvoor ik wat moest kopen. Het was heel wat! Haha. Ik trok uiteraard veel bekijks van de kinderen. Die waren erg nieuwsgierig wat ik allemaal bij me had, maar zij moesten in de roda blijven dus dat kwam wel goed uit ;) Samen met Bel en wat anderen zetten we vast alles klaar voor ´het grote feest´, zodat alles klaar zou zijn als de roda afgelopen was. Er was taart, wat suco (sap) en alle cadeautjes werden bij en onder de kerstboom gelegd. Toen kreeg ik wel echt een kerstgevoel. Het zag er allemaal ook zo gezellig uit! :)
Na de roda was er een korte toespraak van (mestre) Mago en werden één voor één de cadeautjes uitgedeeld aan de kinderen. Er werd steeds bij gezegd wie het cadeautje had gekocht voor ze en meestal werd er dan even geknuffeld met die persoon. Ik kreeg ook een dikke knuffel van Louise, één van de meisjes waar ik een cadeautje voor had gekocht. Ze kwam meteen op me af rennen, super leuk. Toen het allemaal was afgelopen kwam ze me nog een keer bedanken, want het cadeautje (een boek) was helemaal geweldig. Fijn dat ze het zo leuk vond! :) Marianna vond het ook leuk zei ze, maar was wat minder knuffelig enzo. Dat vond ik niet zo erg, want ik hou er toch niet zo van om in de belangstelling te staan. Het gaat meer om het idee dat zij kerst kunnen vieren, niet wie of wat daarvoor gezorgd heeft of wie het cadeau betaald heeft. Als ze maar genieten en dat hebben ze zeker gedaan! :)
Er waren nog wat extra cadeautjes die verloot werden en daarna was er taart en watt e drinken voor iedereen. Toen werd er even om stilte gevraagd en hebben we alle boeken (ingepakt) voor de bibliotheek en de spellen die ik van het overige geld heb gekocht in de roda gelegd en vertelde Mago dat ik deze voor het project heb gekocht. Ik vertelde kort dat ik dat niet alleen heb gedaan, maar heel veel mensen uit Nederland die allemaal een klein beetje geld hebben gegeven. De kinderen van SBO De Windroos bijvoorbeeld (die geld hebben ingezameld met een kerstmarkt vorig jaar), mijn familie, vrienden, kennissen, en nog heel veel meer. De kinderen waren helemaal enthousiast en ik kreeg een groot applaus en werd geloof ik plat geknuffeld. Haha. Helaas was er die avond geen tijd om de cadeautjes allemaal uit te pakken, omdat er daarna nog de roda voor de volwassenen was. Mago zei dat we dat zouden doen op de eerste dag dat er weer project was, maar uiteindelijk zijn ze nu al allemaal uitgepakt. Dit heb ik samen met Bel gedaan, omdat we (in de laatste week) alvast de bibliotheek gingen inrichten e.d. Maar daar vertel ik straks meer over.

Na de roda van de kinderen ben ik naar huis gegaan en de volgende dag had ik lekker vrij. Toen heb ik even gebeld met Harm, want die was jarig, en ´s avond begon voor mij de kerst in de zon. Toch wel apart hoor! Ze vieren hier Kerstavond en Eerste Kerstdag, al is het vooral Kerstavond die hier volop wordt gevierd. Op 24 december kwam Denise mij rond 7 uur ophalen om naar haar huis te gaan om kerst te vieren met haar familie. Ik had wat lekkers meegenomen en een cadeautje als bedankje dat ik bij hen kerst mocht vieren. Ik werd daar hartelijk ontvangen en ik hoorde meteen bij de familie haha. Zo gaat dat hier. Wel heel gezellig! We moesten even wachten tot iedereen er was, en dat duurde dus wel even aangezien we in Brazilië zijn ;) haha. Maar het was erg gezellig dus dat was niet erg. Daarna werden de cadeautjes onder de kerstboom uitgepakt. Iedereen had een tijdje geleden een briefje getrokken met een naam en voor die persoon een cadeautje gekocht. Een soort surprise dus, maar dan alleen een cadeau. Er werd steeds gezegd: “ Minha pessoa secreta…” (mijn geheime persoon…) en dan werd een omschrijving gegeven van die persoon en ging men raden wie het was. Dat was wel leuk. Daarna had ik nog een cadeautje voor Denise. Toen werd er uitgebreid gegeten, iedereen had wat meegebracht en daarna ben ik met de taxi naar huis gegaan (omdat met de bus zo laat nogal gevaarlijk is). Ik ben een beetje op tijd naar huis gegaan want ik was erg moe en had wat last van mijn buik, dus dat was wat minder. Ik denk dat het ook wel een beetje een gevoel was van deze dagen. Het was erg gezellig en leuk, maar mijn familie en vrienden waren natuurlijk allemaal in Nederland.
De volgende dag werd er niet zo veel gedaan, alleen wat restjes opgegeten van de dag ervoor zei Denise. Dus ik ben naar het strand gegaan en ik heb daar heerlijk genoten van het uitzicht en mijn kerst in de zon! Haha. Ik had nog steeds niet echt een kerstgevoel, waarschijnlijk omdat het normaal altijd in de kou is enzo. Maar goed. Rond 4 uur kwam Denise naar mij toe en hebben we even samen gegeten en gezellig gekletst. Daarna wat langs het strand gelopen en toen zijn we naar Marco Zero (een plein in Recife Antigo) gegaan om een voorstelling te zien: Baille de menino Deus. Men vertelde het kerstverhaal met dans en zang en vooral veel humor. Het bleek een soort musical te zijn met allemaal muziek e.d. uit deze streek. Erg mooi! Ik heb ook wat filmpjes gemaakt. Misschien kan ik die wel plaatsen. Dat zou leuk zijn want dan krijgen jullie ook een beetje een idee van hoe het was. Maar ik heb in ieder geval erg genoten! Er kwam ook veel terug van wat de kinderen in het theater heb laten zien dus dat was wel leuk. Na de voorstelling zijn we terug gelopen naar de bus en hebben we nog even bij het water gezeten, waar ik eindelijk het echte kerstgevoel kreeg. Ik zal kijken of ik dat filmpje ook kan plaatsen. We keken uit over het water, met allemaal lichtjes en kerstmuziek op de achtergrond. Heerlijk was dat! Alleen de sneeuw miste nog, maar goed daar houd ik niet zo heel erg van (alleen om naar te kijken) dus ik denk dat het zo eigenlijk wel goed was ;) haha.

De week erna hadden we op het project nog wat dingen met de leerkrachten om te doen. De kinderen hadden al vakantie. We hebben een dag het jaar geëvalueerd, een dag voorbereid voor het volgende jaar en een dag doelen opgesteld voor volgend jaar. De tweede dag heb ik samen met Bel de boeken (en spellen) uitgepakt en ze was helemaal enthousiast. Aninha daarna ook toen ze ze zag. Superleuk! Het scheelde wel dat ik hulp had gehad in de Livraria tijdens het uitzoeken van de boeken en dat ik leerkracht ben hielp natuurlijk ook omdat je dan toch een beetje weet wat handig is om te hebben in de klas. Ik vond het wel heel jammer dat de kinderen de boeken niet zelf konden uitpakken. Ik had graag hun reactie gezien. Maar goed, ik snapte wel dat het handiger was om de bibliotheek nu vast in te richten zodat het klaar was aan het begin van het jaar. We hebben de andere boeken die er waren ook even uitgezocht en alles netjes een eigen plekje gegeven in de kasten. Ik heb hiervan nog geen foto kunnen maken, maar zo gauw ik die heb dan zet ik hem erop. Ik was daarna helemaal trots, want de kast was erg vol! Er waren zoveel boeken en van alles wat. Voor ieder wat wils om te lezen en om te leren. Bel bleef ook maar zeggen dat het zo geweldig was en ik was helemaal blij toen ik naar huis ging. Nu had ik echt het gevoel dat ik ze weer een stap verder had geholpen. Super fijn! En jullie hebben daar allemaal dus ook je steentje aan bij gedragen ;) Nog een keer muito obrigada (heel veel dank) van mij en van iedereen hier. :)
Verder hebben we de volgende dag wat doelen opgesteld voor volgend jaar op de verschillende vakgebieden. Ze willen een soort van leerlijn en streefdoelen gaan vastleggen op papier zodat alle kinderen een soort van lijn doorlopen tijdens het project. Aninha en Baixinho hadden hier in het begin hun twijfels over, want ze hadden het idee dat dit hier niet echt ging werken. Ik vond het juist een goed plan, want zo komt er wat meer structuur in de lessen en dat is alleen maar beter natuurlijk. Tijdens het overleggen kwamen zij tot de conclusie dat er eigenlijk al een soort lijn is die ze aanhouden, maar dat deze alleen (nog) niet op papier staat. Het is ook meer een richtlijn, niet iets waar je aan vast zit vertelde Bel en als een leerkracht voor wat langere tijd afwezig is, kan iemand anders het eventueel overnemen. Dat is heel goed denk ik :) Ze bleven een beetje in twijfel, omdat ze weten dat er heel veel verschillen in niveau zijn en dat je niet weet hoeveel kinderen je vandaag weer zal hebben (omdat ze niet altijd allemaal elke dag komen). Dat snapte ik ook wel, want daar liep ik inderdaad ook tegenaan. Maar goed, ze gaan het in ieder geval zo proberen. Super goed!
Ondertussen ben ik in mijn vrije dagen af en toe wat uurtjes mijn Engelse lessen aan het uittypen in het Portugees, zodat ze straks lessen hebben om te geven zonder Engels te spreken (want dat kunnen de leerkrachten namelijk niet). Alle materialen die ik heb gemaakt zitten al in een map en straks gaat alles bij elkaar en leg ik deze in de kast op het project. Ik ben benieuwd wat ervan komt volgend jaar, maar het materiaal is er in ieder geval :) Als ik nog tijd heb wil ik ook nog wat spellen vertalen die ik mee heb genomen op usb-stick om sociale vaardigheden te oefenen. Daniel, de psycholoog op het project, had dit gevraagd. Ik vrees alleen dat ik daar deze week geen tijd meer voor ga hebben omdat alle lessen Engels die ik al had getypt om één of andere duistere reden verdwenen zijn van mijn stick en ik dus alles opnieuw moet doen! :S Dat is wel heel erg balen… En ik ga van de week nog een bezoek brengen aan de favela waar de kinderen wonen, Caruaru en Jao Pessoa en nog wat laatste dingetjes zien voordat ik straks ga reizen. Maar goed, ik kan de spellen natuurlijk altijd nog even mailen als ik weer in Nederland ben. Tegenwoordig is alles mogelijk ;)

Met nieuwjaar ben ik heerlijk naar het strand geweest. Dat was echt een avond om nooit meer te vergeten! :) Overdag wist ik nog niet wat ik precies zou gaan doen. Denise had mij gevraagd of ik weer naar haar huis kwam en dat vond ik erg leuk, maar zij zou om middernacht thuis zijn bij haar familie en niet op het strand. Ik wilde natuurlijk op het strand zijn, want dat maak je misschien maar één keer mee. Dat snapte ze wel en zij zou later dan daarheen komen. Ze wilde ook al zorgen dat ik met iemand mee kon die zij kende zodat ik om 12 uur niet alleen zou zijn maar uiteindelijk had ik het zelf al allemaal geregeld :) Bel en Dani hadden mij ook al gevraagd, maar zij bleven allemaal thuis en ik wilde perse naar het strand! Dat is uiteindelijk gelukt en ik heb zelfs gewoon ´gelukkig nieuwjaar´ in het Nederlands kunnen zeggen. Dat was helemaal wat! Haha. Ik was ´s middags even naar het hostel gegaan om iedereen een goed uiteinde te wensen en daar kwam ik toevallig een Nederlander tegen die daar een paar dagen verbleef. Hij had ook nog niet echt plannen en wilde ook wel naar het strand dus hebben we afgesproken om samen te gaan. Toen ik hem later ging ophalen bleken er ook nog twee Duitse broers te zijn die wel mee wilden en die gingen weer met wat Braziliaanse meiden mee dus waren we uiteindelijk met een hele groep. Ik sprak die avond drie talen door elkaar Portugees, Engels en Nederlands haha heel apart!
Eerst zijn we naar het hoofdpodium gegaan, waar wat Braziliaanse muziek werd gespeeld door een band. Dat was wel leuk maar erg druk en we konden ook niet echt op het strand staan, dus dat was wel jammer. Rond half 12 ben ik met Gert-jan en de twee broers naar een wat kleiner podium gegaan, waar een dj internationale muziek draaide en het wat rustiger was. We konden vooraan bij de zee staan en hadden dus een super uitzicht. We hebben daar heerlijk wat gedanst en om 5 voor twaalf was het al een groot feest. Het vuurwerk begon al en de muziek werd uitgezet. Wij hadden zoiets van: “ Huh het is nog geen twaalf uur…?” Dus wij hebben ´netjes´ gewacht tot middernacht en elkaar daarna een happy newyear en gelukkig nieuwjaar gewenst. Het vuurwerk werd vanaf boten op het water de lucht in geschoten en dat was echt super om te zien. We waren er geloof ik ook allemaal stil van, terwijl de Brazilianen om ons heen gilden en schreeuwden en knuffelden. Het was één groot feest. Echt op z´n Braziliaans dus :) Daarna een super gezellige avond gehad! Denise was uiteindelijk thuis gebleven omdat het wat druk was op de weg en wat lasting met de taxi enzo.
Het was wel gek dat het bij jullie al 4 uur eerder nieuwjaar was. Hier was het toen nog maar 8 uur ´s avonds. Mijn jaar heeft dit jaar dus wat langer geduurd haha. Toen ik thuis kwam had ik ook nog allemaal berichtjes uit Nederland op mijn telefoon en dat was echt heel leuk. Het was echt een perfecte avond. Zo wil ik er nog wel meer dit jaar! ;)

Nu ben ik vooral een beetje aan het genieten van mijn laatste dagen hier. Het gaat echt snel zeg. Volgende week dinsdag vlieg ik al naar São Paulo voor mijn rondreis! Daar heb ik wel heel veel zin in, maar ik vind het toch wel een beetje jammer dat dit al bijna is omdat ik hier dan afscheid zal moeten nemen van iedereen en weer terug ga naar Nederland. Ik heb hier inmiddels toch een beetje mijn eigen leventje opgebouwd en voel me hier helemaal op mijn plek. Daarnaast zal het ook wel weer heel fijn zijn om iedereen in Nederland weer te zien en de vertrouwde dingen daar weer om me heen te hebben. Bijvoorbeeld weer eens lekker in bad te gaan! ;) Het is een beetje een dubbel gevoel dus, maar dat komt wel goed. Ik ga nu gewoon nog even lekker genieten van alles en iedereen hier. Wat ik zeker weet is dat ik hier nog vaker ga komen, com certeza! Wat een heerlijk land en wat een heerlijke tijd!
Ik schrijf snel weer,
Sanne

* foto´s komen weer later, hopelijk vanmiddag!:)

  • 10 Januari 2011 - 15:29

    Marjolijn:

    Hey Sanne,

    Wat ontzettend leuk om te lezen hoe je de feestdagen daar gevierd hebt. Nieuwjaar en kerst in de zon op het strand. Geweldig! Ook leuk om te lezen iedereen zo blij was met de cadeautjes. Echt super gedaan!

    Geniet van je laatste dagen daar en straks tijdens de rondreis!

    Liefs, Marjolijn

  • 10 Januari 2011 - 16:33

    Sandra:

    Ha Sanne!
    Ook jij gelukkig nieuwjaar! Geniet nog even optimaal van alles daar!!
    X Sandra

  • 10 Januari 2011 - 21:36

    Diny:

    Hey Sanne,

    Wij willen jou ook een geweldig nieuwjaar wensen met veel geluk en vooral ook gezondheid! Ga heerlijk genieten van je rondreis in het super mooie Brazilië.

    groetjes Diny en familie

  • 11 Januari 2011 - 08:37

    Tante Toos:

    hoi Sanne
    gelukkig nieuwjaar Wat fijn dat je het nieuwjaar goed in gezet hebt En nu genieten van je rond reis
    Tot ziens Arnold Toos doei

  • 11 Januari 2011 - 15:22

    Leo Van Der Biessen:

    Ha Sanne, geweldig verslag. Heerlijk om te lezen. Gelukkig is het lekker genieten daar (en aan de sneeuw heb je niet veel gemist, gaat inderdaad vervelen na een paar dagen :-)). Geniet nog maar van je terugreis en als je in Nederland bent, moet je maar eens langskomen.

    Gr Leo

  • 11 Januari 2011 - 18:17

    Marian:

    Ha Sanne
    Allereerst jij ook een gelukkig nieuwjaar toegewenst.Je hebt het mooi gevierd de Kerst en oud en nieuw hebben we gelezen.Het zal moeilijk voor je zijn om dadelijk afscheid van alles en iedereen te nemen.Maar zoals je al schrijft je gaat daar zeker nog een keer terug dus dat scheelt alweer.
    Ga lekker genieten van je rondreis daar en dan zien we je over een aantal weken weer in ons Wilbertoord.

    Gr Marian en Familie

  • 11 Januari 2011 - 21:08

    Marieke:

    Hoi Sanne!
    Wat een mooi verhaal weer. Lijkt me inderdaad een hele aparte ervaring om zo kerst en oud en nieuw te vieren. Geniet nog van je laatste weken daar!
    X Marieke

  • 12 Januari 2011 - 12:09

    Tante Doortje:

    hallo sanne
    geweldig allemaal de beste wensen
    en heeeeel veeel plezier met de rondreis en geniet maar lekker
    tante doortje

  • 12 Januari 2011 - 13:07

    Mieke (Pabo):

    Heee Sanne,
    Wat zul jij met een voldaan gevoel terugkijken op je (tweede) tijd in Brazilië! Ik vind het super dat je teruggegaan bent en heb bewondering voor al je werk.
    Geniet van je rondreis!
    x Mieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Actief sinds 17 Juli 2009
Verslag gelezen: 228
Totaal aantal bezoekers 56171

Voorgaande reizen:

26 Oktober 2010 - 02 Februari 2011

Opnieuw Recife, opnieuw avontuur

07 September 2009 - 10 November 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: